Σταυροδρόμι πολιτισμών το νησί μας με επακόλουθο να συναντάμε διάφορα δόγματα και θρησκείες που συνυπάρχουν ειρηνικά επί αιώνες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπήρξαν περίοδοι αντιπαραθέσεων και οξύνσεων των μεταξύ τους σχέσεων.
Η Καθολική Αρχιεπισκοπή της Κέρκυρας ιδρύθηκε το 1274 και σταδιακά υπάχθηκε σε αυτήν η Επισκοπή Κεφαλληνίας και αυτή της Ζακύνθου. Σήμερα περιλαμβάνει όλα τα νησιά που άλλοτε αποτελούσαν χωριστές Εκκλησιαστικές Επαρχίες, δηλαδή την Κέρκυρα, τους Παξούς, Αντίπαξους, Λευκάδα, Ιθάκη, Κεφαλληνία και Ζάκυνθο. Από τις 18 Μαρτίου 1926 προσαρτήθηκε και η Ήπειρος, ενώ ο Επίσκοπος έχει τον τίτλο Καθολικός Αρχιεπίσκοπος Κερκύρας, Ζακύνθου – Κεφαλληνίας.
Όχι μόνο χώροι λατρείας
Το βιβλίο των Κυπριώτη-Μωραΐτη προσπαθεί να αναδείξει τις Καθολικές (Λατινικές, όπως προσδιορίζονταν κατά τα παλιότερα χρόνια) εκκλησίες και τα μοναστήρια της πόλης μας ως εξαίρετης τέχνης οικοδομήματα, χώρους πολιτισμού, ιστορίας και βέβαια λατρείας, καθώς η παρουσία τους ήταν και συνεχίζει να είναι σημείο αναφοράς της καθημερινότητας στην πόλη μας.
Η μελέτη αναφέρεται στις υπάρχουσες καθολικές εκκλησίες και μονές καθώς και σε αυτές που υπήρχαν και χάθηκαν στα γυρίσματα της ιστορίας:
- Ναός Αγίας Αικατερίνης
- Μονή Αγίας Ιουστίνας
- Ναός Αγίου Κατάλδου
- Ναός Αγίου Νικολάου του Φράγκικου ή του Πόρτου
- Ναός Αγίου Ρόκκου
- Ναός της Παναγίας del Rosario
- Μονή Ευαγγελιστρίας (Annunziata)
- Καθεδρικός ναός Αγίων Ιακώβου και Χριστοφόρου (Duomo)
- Ναός και μονή Αγίου Φραγκίσκου της Ασίζης
- Μονή Παναγίας του Καρμήλου (Τένεδος)
- Ναός της Παναγίας της παντοτινής βοήθειας (Γαρίτσα)
- Ναός της Παναγίας του Καρμήλου στο καθολικό κοιμητήριο
- Ναός της Ιεράς Καρδίας του Ιησού
- Ναός του Αγίου Πίου Πιετρελτσίνα (κατασκηνώσεις Μεσογγής)
- Μονή Φραγκισκανίδων Μοναχών
- Μονή Φραγκισκανών – Καπουκίνων μοναχών
- Μονή Αδελφών Αγίου Ιωσήφ της Λυών
Αναφορά γίνεται επίσης στο καθολικό Γηροκομείο, στο σχολείο (που δεν λειτουργεί πια) και στο Πρεζέμπιο.
Νουντσιάδα και Ντόμος
Σημειώνουν οι συγγραφείς – μεταξύ άλλων- για την Annunziata (την οποία οι παλαιότεροι ανάφεραν παρεφθαρμένα σαν «Νουντσιάδα»):
«Τα εγκαίνια της μονής έγιναν με ιδιαίτερη επισημότητα στις 7 Ιανουαρίου 1394 και η πρώτη λειτουργία εψάλη από τον αιδεσιμότατο π. Ρούσσινο Νικόλαο, του τάγματος των Αυγουστινιανών και ο οποίος ανέλαβε και τη διοίκηση της μονής. Σύμφωνα με το έγγραφο παράδοσης της μονής στους μοναχούς, παραβρέθηκαν ο Λατινεπίσκοπος Michiel Albanus (1392-1406), o Μ. Πρωτοπαπάς Ηλίας Μονομάχος (1387-1410), Καθολικοί και Ορθόδοξοι αρχιερείς, Ενετοί αξιωματούχοι, πολλοί ευγενείς και πλήθος κόσμου. Η μονή επανδρώθηκε με μοναχούς του τάγματος του Αγίου Αυγουστίνου.»
Και για τον Καθεδρικό ναό:
«Το 1960 αποφασίζεται η κατεδάφισή του και η απαλλοτρίωση του χώρου για τη δημιουργία νέας οδού, η οποία ευτυχώς δεν πραγματοποιήθηκε. Τελικά, μεταξύ 1966-1970 έγινε δραστική αποκατάστασή του, από τον καθολικό Αρχιεπίσκοπο Αντώνιο Βαρθαλίτη, αφού ευτυχώς προηγήθηκε λεπτομερής αποτύπωση».
Οι συγγραφείς
Ο Φάνης Κυπριώτης υπηρέτησε για τριάντα τρία χρόνια στη Τεχνική Εκπαίδευση, ενώ ο Μπάμπης Μωραΐτης είναι εν ενεργεία. Ασχολούνται και οι δύο με τη βιομηχανική και τη βιοτεχνική ιστορία της Κέρκυρας και με την πολιτιστική της κληρονομιά.
Γιώργος Ζούμπος
(Δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή Ενημέρωση της Κέρκυρας)
* * *
Leave A Comment